Plzeňská Škodovka – český návrat na evropskou scénu

08.10.2010 09:20

Plzeňská továrna patřila po dlouhá desetiletí svou výrobou lokomotiv k chloubám českého průmyslu. A nyní se na špičku v oboru vrací s novou generací výkonných strojů určených pro tratě střední Evropy.

 

Vlaky potáhne rychlostí až 200 km/h

První česká lokomotiva, která bude jezdit rychlostí 200 kilometrů v hodině, se již brzy dostane na naše koleje. Bude vozit expresní mezinárodní vlaky na koridorových tratích a také u našich sousedů. Vlaky tak budou moci projet trasu například z Berlína přes Prahu až do Vídně bez zbytečných časových ztrát spojených s výměnou lokomotivy. České dráhy objednaly 20 strojů ŠKODA 109E a budou je provozovat pod svým označením 380 ČD.

 

Formule na železnici

Při výrobě čeští odborníci použili některé technologie obvyklé u závodních automobilů, například vláknové kompozity pro duté hřídele nebo hliníkové brzdové kotouče. Lokomotiva, jejíž ojedinělá konstrukční řešení mají evropské parametry, odpovídá náročným požadavkům na bezpečnost. Má samohasící zařízení, odolnou stěnu mezi kabinou a strojovnou a je připravena pro využití zcela nového jednotného evropského zabezpečovacího systému ETCS. Myslí i na bezpečí strojvedoucího. Konstrukce lokomotivní skříně je provedená tak, aby při případném nárazu v rychlosti 110 km/h do cisternového vozu deformační zóny zachovaly nutný prostor v kabině okolo strojvedoucího. Technické řešení umožňuje násobné řízení dvou spřažených lokomotiv z jednoho stanoviště lokomotivy, nebo z řídícího vozu umístěného na druhém konci vlaku. Náročnost výroby nového stroje lze doložit dvěma číselnými údaji: lokomotiva ŠKODA 109E obsahuje 30 km kabelů a více než 10 000 elektrických spojů a spojení.

 

 

TECHNICKÉ PARAMETRY

Maximální rychlost → 200 km/h

Jmenovitý výkon → 6,4 MW (maximální 7,2 MW)

Hmotnost → 88 t

Délka → 18 m

 

 

Dobrý výhled a vysoká bezpečnost

 

Pracoviště strojvedoucího v průběhu vývoje kontrolovali strojvedoucí Českých drah, aby konstruktéři mohli reagovat na jejich zkušenosti a připomínky. Součástí vybavení kabiny je i umývadlo s tekoucí vodou, vařič a chladnička, skříň na osobní věci a oděvy. Strojvedoucí má k dispozici moderní ovládací prvky s kamerovým systémem. Lokomotiva je vybavena také zařízením GSM-R, které umožňuje komunikaci mezi lokomotivou a depem nebo dopravní kanceláří.

Po náročných testech na okruhu Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi se koncem května dostala nová lokomotiva do zkušebního provozu bez cestujících. V současné době ji můžete spatřit především v čele nákladních vlaků na trati mezi Plzní a Berounem. Po najetí stanoveného počtu kilometrů nastane dlouho očekávaný okamžik – lokomotiva se konečně postaví do čela mezinárodního expresu.

1 → Radiostanice

2 → Diagnostický displej

3 → Provozní displej

4 → Tlakoměry (nahoře hlavní a napájecí

potrubí, dole brzdové válce)

5 → Hlavní jízdní páka (integrováno

ovládání tažné síly a brzd)

6 → Ovladač přídavné brzdy

7 → Ovladače (osvětlení, stěrače a další)

8 → Tlačítko bdělosti (strojvedoucí jej musí

mačkat v určitých intervalech,

aby potvrdil kontrolu nad řízením)

9 → Opakovač vlakového zabezpečovače

(informuje strojvedoucího o stavu

návěstidla, ke kterému se blíží)

: → Klávesnice

; → Ovladače (režim jízdy, sběrače,

kompresor, houkačka a další)

< → Pedál bdělosti (pro Německo,

Rakousko, Maďarsko)

= → Houkačka

 

 

ŠANCE PRO TALENTY

Plzeňská Škodovka se proslavila výrobou a vývozem vynikajících parních a elektrických lokomotiv v početných sériích. Na tuto tradici má nyní navázat nová rychlíková třísystémová lokomotiva ŠKODA 109E.

Vývojáři, technici a výzkumníci na ní pracovali tři a půl roku. Kromě zkušených specialistů se mezi konstruktéry a projektanty na řešení důležitých úkolů podíleli i vybraní mladí nadaní inženýři. Jedním z nich byl Radek Šafránek, projektant elektrické části, který nyní pracuje i na vyhodnocování jízdních zkoušek. „Nebylo jednoduché vyhovět všem požadavkům předpisů v šesti zemích Evropy. Během vývoje a výroby se tyto předpisy několikrát měnily, takže jsme jim náš projekt museli soustavně přizpůsobovat a neustále reagovat na nové informace,“ uvedl Šafránek. „Přesto se nám podařilo přijít s mnoha novými nápady, stroj je doslova nabitý nejmodernější technikou,“ dodal. Tato nová řešení jsou patentově chráněna.

 

 

Zdroj: ČD PRO VÁS – ROČNÍK 17 / 07 / 2010